torsdag 15. juli 2010

Osatinden(1121) og Sørskardfjellet fra Hola

Fra Hola/Vestvatnli følger jeg fin sti opp til Midtiskardvatnan. Obs: Elva krysses litt opp i lia og her er stien noe mer utydelig. Stien forsvinner mer eller mindre etter at jeg passerer sørlige Midtiskardsvatnet. Godt inn i Midtiskardet bryter jeg mot vest og opp på ryggen m Sørskardtoppen. Fortsetter ryggen mot nord retning h 1051. Ved ca 900 moh omgås bratt hammer i østsida. Jeg er usikker på om ryggen mellom h 1051 og Sørskardfjellet krever klatring/sikring og velger derfor å gå noe ned i sørsida på Sørskardfjellet og følger ryggen videre opp på denne før jeg står foran Osatinden. Siste bit opp på Osatinden går fint med enkel klyving. USLÅELIG utsikt!! Retur langs østsida av Sørskardvatnet - noe kronglete og ingen sti - ugh!!!! Fra sørenden av Sørskardvatnet er det vanskelig å finne inntegnet sti - den må være pent brukt siste åra!! På såre, kranglete knær er jeg tilbake ved bilen etter ca 8 timers gange. Sliten.